Sol och SPF

Oooj vad skönt att få sätta sig ned med en kopp te och nerbäddad i sängen, farligt. Men skrivas skall det dock! =)
Idag var det en kort dag på jobbet, fram till 15. Kändes som om tiden flög och hade supergulliga kunder idag. Efter det drog vi "salongstjejer" på after work  till söder och satt där. Jättemysigt, jätteroligt, jättehärligt!! Dom e så goa tjejerna, bättre arbetskollegor hittar man inte =D
 
För att fortsätta på tråden från igår angående kroppsbehandlingar så vad är inte bättre då än att fixa sig en schysst bränna nu när huden blivit slät och fri från alla döda hudceller?? Vad behöver vi då?

SPF

Ja ja ja.. det är viktigt! året om! alltid ska man ha på sig SPF.
Myten om att man inte blir brun om man använder SPF stämmer inte!! Man blir visst brun, det kan ta lite längre tid än det man kanske är vad vid men det den gör först och främst är att den skyddar så man inte blir bränd

Det är rekommenderat att vara i solen ca en 15-30 min om dagen för att få i sig tillräckligt med D-vitamin.
Jag brukar undvika att ligga under solen mellan 10-15
Har alltid SPF30 (jag behöver inte mer än så, beror på vilka anlag man har)
I mitt mineralsmink som jag använder finns det naturligt SPF15 (jättebra på vintern tex eller när man sitter mycker framför datorn)
Vistas ute men även mycket i skuggan, allt runt omkring oss reflekterar ljuset. 

För mycket solning betyder också att man utsätts för UV-strålarna. UVA, UVB och UVC
Dessa skiljer sig lite åt men de kan tränga sig in i huden, komma år vårt DNA (arvsmassa), gör huden rynkigare, vilket gör att man då ser äldre ut än vad man är, gör så vi får pigmentfläckar när vi blir äldre.

Solen är inte enbart farligt så som det på senaste år kan verka framstå i media. Jag känner det snarare tvärtom, för mig betyder solen liv,energi,ljus,värme,sommar,glädje. sist men inte minst D-VITAMIN. Samtidigt som man vistas i solen "med måtta".

Ett annat superbra knep att få en fin "bränna" är ju att använda brun utan sol kräm! ;)


///Yasmin

Kommentarer
Postat av: Fanny

Vad ska vi göra utan dig!?<3



färgen passade dig jättebra :)

Kul att du börjat blogga så jag kan läsa om vad du gör :)

2010-06-05 @ 11:08:48
URL: http://tayler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0