Hygien

Idag gick det otroligt snabbt tills klockan var tre och det var dags att sluta. Det var mycket och göra och många lustiga saker hände under dagens gång. Efter jobbet träffade jag Fanny och Isabelle, vi gick runt på stan, fikade, käkade, shoppade och fikade igen haha, det har varit en lång men rolig dag. Visste inte ens att det var REA i hela stan men inget som uppskattas.. Rörigt och stökigt överallt, och fullt med galna folk som ska komma fram.

 

Hygien.


Hur nogrant är det med hygienen på salongerna, kan man känna sig säker?
Frågade en vän till mig för ett par dagar sedan. 

Ja hur det är kan jag egentligen bara svara för mig själv. Jag har jobbat på cirka sex olika salonger,  en del väldigt kända som många känner till och på mindre salonger.  Alla  dessa ställen har haft höga krav på hygien och renlighet. Men så som det ser ut i verkligheten så är det ju ändå inte de som ställer dessa krav faktiskt de som behandlar eller städar cabinerna för den delen. Allt ser mycket bra ut på papper (och många av dessa ställen kontrollerar hur rummena ser ut, men en terapeuts behandling kan man ju inte riktigt kontrollera) Så det jag försöker säga är att det mesta ansvaret ligger faktiskt på terapeuten. Hur noggran/ slarvig är hon eller han? Vad tycker hon eller han är ok? Och då kan det handla  om allt från att byta handdukar mellan behandlingarna till att använda samma fransfärg på till olika personer eller inte rengöra intrumentena ordentligt! Nu drar jag det värsta tänkbara (enligt mig.)  Jag vill absolut inte att ni ska börja oroa er för något av detta, för faktiskt, alla jag har jobbat med inklusive mig själv (!) är väldigt noga och renliga av sig. Vi har listor på vad man ska rengöra vare dag. Hur man skall rengöra enskilda intrument, vi spritar oss själva + utrusningar mellan varje behandling, vi arbetar med starka kemiska rengöringsmedel osv. Och det första man får lära sig i yrket är hygien, hygien, hygien!! Det sitter som inpräntat. Jag går ofta på olika behandlingar och alltid provar jag på nya salonger runt om i stockholm, både i innerstaden och ute i förorterna och jag har aldrig märkt eller uppfattat någon terapeut som har varit slarvig eller ohygenisk.

Så svaret på frågan som min vän ställde mig är att min uppfattning, är att jag tror att alla terapeuter är nogranna och hygieniska men det finns säkert även de som tyvärr aviker, så som det finns överallt annars.



///Yasmin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0